Monday, May 4, 2009

Hidup dan kehidupan- Cabaran dan ujian


Hidup adalah rantaian. Hidup adalah pembelajaran. Keputusan untung rugi hidup bergantung kepada proses pembelajaran tentang hidup.


Manusia dianugerahkan tuhan untuk menjalani kehidupan. Disertakan sekali segala keperluan untuk manusia jalani hidup. Pokok-pokok, buah-buahan, tanaman , haiwan ternakan dan segala isi bumi adalah keperluan untuk manusia bagi menjalani proses hidup. Manusia pula dianugerahkan akal untuk menyeimbangkan jalan hidup. yang baik akan sempurna hidup. Yang jahat akan sengsara hidup. perasaan dan nafsu adalah pelengkap kepada bentuk soalan dan ujian dalam hidup. Ada yang tewas kerana memilih jalan hidup yang salah. Ada yang berduka kerana menjadi hamba nafsu ketika hidup.


Ada yang berdayung di muara hidup berbekalkan cekal dan nekad. Ada yang menongkah hidup dengan jalan singkat tanpa melalui proses yang payah. Ada yang diuji tuhan kerana telah merasai kesempurnaan ketika hidup dan ada yang dianugerahkan tuhan satu nikmat yang berpanjangan walaupun pada hakikatnya di sisi masyarakat terlalu daif. Nikmat tuhan rupanya terlalu besar dan luas.


Hidup dan proses hidup adalah rantaian ujian untuk manusia. Allah adalah pemeriksa kepada ujian. markah yang diberikan adalah tepat dan tidak tersasar sedikit pun. Allah juga cetuskan dalam diri manusia dan haiwan punyai perasaan untuk sayang dan disayangi. kasih mengasihani. Manusia dianugerahkan keupayaan akal berfikir melebihi haiwan. Manusia mampu menggunakan akal untuk menghasilkan satu yang baru berdasarkan panduan dan ilham dari allah. haiwan hanya menggunakan akal untuk mentadbir dan mengurus hidup haiwan itu sendiri. Seekor kambing tidak akan terbang seperti burung kerana melalui proses akalnya kambing menggunakan akal untuk faham bahawa dia tidak boleh terbang. Seekor burung akan sentiasa terbang kerana melalui proses akalnya bahawa dia sememangnya boleh terbang.
Manusia pula walaupun tidak boleh terbang tetapi masih mampu untuk berfikir lebih jauh bagaimana untuk boleh terbang lebih tinggi daripada burung. maka terciptalah kapal terbang. Itulah hebatnya akal manusia berbanding haiwan.


Akal, Perasaan dan nafsu tidak dapat dipisahkan. Manusia memerlukan semua ini untuk melangsungkan perjalanan hidup. Baik dan buruk hidup bergantung kepada sejauhmana manusia mengendalikan ketiga-tiga elemen ini.


Wallahuaalam


Zaidi


5 May 2009

2 comments:

Cikgu Makmal said...

Mintak izin untuk menambah blog nie di pautan blog sekolah kami...Terima Kasih!

Anonymous said...

oleh kerana kita sudah memahami hakikat hidup ini..maka marilah kita kembali kepada Allah..langkah pertama peliharalah solat kita..marilah kita bersolat jamaah di surau atau masjid...

Post a Comment