Sunday, May 3, 2009

Punch card- Pembaharuan yang berkesan


Tahniah kepada pihak pengurusan kerana telah melaksanakan sistem perakam waktu ( Punch Card). Walaupun sistem ini telah lama diperkenalkan oleh sektor awam dan swasta namun di sini ianya masih baru kerana keperluan sebelum ini tidak memerlukan perakam waktu.


Walaubagaimana pun perubahan dan pembaharuan dalam pengurusan khususnya bagi memantau dan mengurus selia kakitangan secara lebih efisyen dan sistematik maka adalah perlu ianya dilaksanakan dan setelah sebulan perlaksanaan perakam waktu ini, telah jelas adanya satu perkembangan yang positif.


Kakitangan yang sebelum ini hanya menulis kedatangan pada buku kehadiran sudah boleh menarik nafas lega kerana perakam waktu akan mampu mencatat kehadiran secara tepat dan sekaligus akan memudahkan mereka merancang waktu dengan baik bermula dari rumah lagi.


Perlaksanaan waktu merah mungkin akan dilakukan secara berperingkat bertujuan untuk menyesuaikan kakitangan dengan sistem ini dan jadual masa mereka sebelum ini yang terdedah dengan menulis di buku kehadiran.


Hasil bedah siasat kali pertama nampaknya telah ada perkembangan yang positif khususnya dalam kehadiran walaupun masih ada beberapa orang lagi yang berada di tahap waktu merah dan pihak pengurusan sekolah percaya ianya akan dapat diatasi melalui kesedaran dan tanggungjawab


wallahuaalam


-zaidi

0 comments:

Post a Comment