Thursday, March 12, 2009

Nik Nur Madihah Perolehi 20 A


Kota Bharu 12 Mac- Anak seorang nelayan, Nik Nur madihah Nik Mohd. kamal, 18, dari Sekolah Menengah Agama Arab Maahad Muhammadi( Perempuan) di sini mencatat sejarah di negeri ini apabila memperolehi 20 A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2008.


Kejayaan ini menjadikan pelajar tersebut antara yang paling cemerlang di seluruh negara dengan mendapat 19 A1 dan 1 A2, kurang satu mata pelajaran berbanding pencapaian pelajar terbaik SPM 2007, Azali Azlan yang memperolehi 21 A.


Nik Nur Madihah yang membuktikan kesusahan keluarga bukan halangan untuk dia mencapai kecemerlangan walaupun mengambil sebanyak mungkin mata pelajaran bagi menguji keupayaan dirinya dalam menghadapi cabaran hidup sebagai pelajar.


Anak sulung daripada empat beradik yang berasal dari kampung Parang Puting, Pengkalan Chepa dekat sini itu bercita-cita hendak menjadi ahli fizik dan kejayaan tersebut adalah hadiah istemewa untuk ibu bapanya di samping guru-guru sekolahnya.


Ayahnya, Nik Muhammad kamal Hussin 41, hanya memperoleh pendapatan kira-kira RM700 sebulan dan bagi meringankan bebanan keluarga, ibunya Mariana Omar, 42, pula berkerja sebagai pencuci di Universiti Malaysia Kelantan (UMK).


Saya tidak ikut kelas tambahan di luar sekolah, hanya tumpukan perhatian kepada apa yang boleh ditimba di sekolah, " katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini".


Menurutnya dia menjadikan kejayaan pelajar cemerlang negara Azali Azlan yang memperolehi 21 A dalam keputusan SPM 2007 sebagai pembakar semangat.


Nur Madihah memperoleh 1A dalam mata pelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Pendidikan Islam, Sejarah, Matematik, Sains, Kesusasteraan Melayu dan Geografi.


Dia turut mendapat A1 dalam Bahasa Arab Tinggi, Matematik Tambahan, Perdagangan, Prinsip Perakaunan, Ekonomi Asas, Fizik, Kimia, Tasawwur Islam, Pendidikan Al-Quran dan Al-sunnah, Pendidikan Syariah Islamiah, English For Science and Technology (EST) dan mendapat satu 2A dalam Biologi.


Nur Madihah cuma menyasarkan A bagi 18 mata pelajaran dan bersyukur kerana dia mampu melakukan sesuatu yang lebih baik walaupun tidak dapat memecah rekod Azali Azlan, bekas pelajar SMK Agama Yan Kedah yang memperolehi 20 1A dan 1 2A .


Keputusan SPM Nik Nur Madihah bagaimanapun telah mengatasi rekod yang dipegang oleh dua pelajar cemerlang SPM 2006 di peringkat negara iaitu Nadiah Amirah Jamil dan Siti Fatimah Mokhtar.


Siti Fatimah yang belajar di sekolah yang sama dengan Nur Madihah, memperolehi keputusan 18 A dengan 17 1A dan 1 2A pada 2006 sekaligus mencatat sejarah pencapaian tertinggi di Kelantan pada tahun itu.


Ditanya pencapaiannya itu, Nur Madihah memberitahu, dia tidak mempunyai jadual waktu yang tetap.


" Saya belajar setiap masa yang terluang dan belajar apabila terasa mahu belajar tanpa terpaksa atau di paksa," ujarnya yang memperolehi 9 A dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2 tahun lalu.


Dia bercadang yang melanjutkan pengajian di Asia Barat, memilih jurusan fizik kerana mendapati kurang orang Melayu menerokai bidang tersebut.


Sumber : Utusan Malaysia (ms : 14) Jumaat 13 mac 2009

4 comments:

Toklelaonline said...

Tahniah untuk Nik Nur Madihah

fifie said...

tahniah adik Nik nur Madihah

alhafezdistributor said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

insyaallah..nanti saya akan letakkan chat box untuk tujuan chat yang berfaedah

Post a Comment